tirsdag, februar 06, 2007

Kvasir, Sesam, Google - la resultatene tale for seg

I sin nylanserte blogg har Magne Uppman gjort en vurdering av Kvasir, Google og Sesam. Magne styrer i stor grad markedsbudsjettene sine utifra faktiske målinger og har stor suksess med det.

Her er noen av resultatene fra Kvasir/Sesam/Google undersøkelsen:

Nettsted 1: Kvasir gir 10 ganger så mange treff som Sesam

Nettsted 2: Kvasir gir hele 72 ganger så mange treff som Sesam

Trafikk er viktig, men konverteringer er enda viktigere.

Dette punktet er også dekket grundig i Magnes undersøkelse. Les hele undersøkelsen.

Til slutt må jeg nevne at jeg er en stor tilhenger av Sesam. De tenker nytt og er spreke når det gjelder nye og spennende annonseprodukter. Sesam minner meg litt om Ask.com som også er innovative.

Når det gjelder Kvasir/Eniro, så sliter jeg med å forstå strategien. De annonserer massivt på TV(ihvertfall i Sverige) selv om flere undersøkelser viser at folk ser mindre på TV. Kanskje Kvasir burde vurdere Youtube som annonsekanal.

I tillegg så har Kvasir brukt masse penger på redesign, men de har glemt en av de viktigste målgruppene, nemlig annonsørene(les mer Kvasir her)






2 kommentarer:

Anonym sa...

Nå skal det nevnes at kvasir kjøper opp søkeresultatene sine fra Google, så det blir litt som å sammenligne David og Goliat i en styrketest. Sesam har enda mye å forbedre seg på når det gjelder indeksering av nettsteder (også på å gjøre det oftere) og relevansen i treffene du får fra dem.

Vil du diskutere mer Sesamprat, anbefaler jeg forumet mitt (http://webforumet.no/forum/sesam/)! hadde vært en glede å ha deg som deltager der.. :]

Anonym sa...

Hei og hyggelig lesning på dine sider!

Som du sikkert har fått med deg så har Google gått ut med et oppslag om deres nyeste tilbud til oss som er annonsører via Google Adwords. Blir spennende å se hvordan forbedring av formelen for topplassering for annonser slår ut.

Google har gjort veldig mye bra - og særlig det siste året kan en jo peke på mange positive forbedringer.

jeg jobber mye med Google Adwords annonsering for bedrifter over hele Norge.

Jeg gjennomførte nylig en sammenligning av kvartalsrapporter for et utvalg av våre kunder for å måle effekten av deres Internettmarkedsføring.

Det viste seg at Google som forventet enda er god som gull både på betalt plassering og via organisk søk.

Våre kunder som markedsfører seg mot kundegruppen 40 år (+) gjorde det også meget bra i Gule Sider i motsetning til andre målgrupper.

Håndtverkerbedrifter som tidligere opplevde gode resultater via Gule Sider registrerer en markant nedgang i antall besøk via denne kanalen - men fremdeles nok besøk til å beholde den litt til.

Google blir mer brukt og leder stadig mer trafikk via både organisk søk og PPC.

Når det gjelder de andre aktørene så var det meget liten effekt målt opp mot kostnaden.

Konverteringskostnaden for mange av disse markedsføringskanalene gjør at en del kunder nå mer og mer heller over mot betalt plassering via Adwords og Yahoo, men anbefaler fremdeles utvalgte kundegrupper med finansielle ressurser til å kunne finansiere Gule Sider og Kvasir å beholde disse intill videre til vi har fått målt dette ytterligere over tid.

Ettersom MesterWeb AS fokuserer mye på søkemotoroptimalisering får vi mye henvendelser rettet mot dette feltet - men for kundens eget beste kjører vi stort sett alltid en måling via loggfiler og effektmåling/trafikkanalyse først.

Dette gir et bedre grunnlag for videre satsning og man vet at man fokuserer budsjettet riktig.

Erfaringsmessig så viser vårt tallmateriale for våre kunder at man i de aller fleste tilfeller er best tjent seg med en satsning BÅDE på søkemotoroptimalisering (SEO), Pay-per-Click (PPC) og annonsering i ulike kanaler (F.eks Gule sider), og via målrettede nyhetsbrev.

Gjennom en lang periode har jeg også målt effekten av "site targeting" mot utvalgte og særdeles målrettede / relevante sider, men er skuffet over effekten av disse.

Også her er konverteringsfrekvensen lav og kostnaden er for høy.

Siden jeg jobber med Søkemotoroptimalisering og PPC for enkelte av landets største selskaper og hvor enkelte av disse har flere titalls tusen produkter i sitt sortiment, flere tusen relevante søkeord og selvsagt krav til dirigering til riktige landingssider så er det utrolig viktig med et samarbeidsvillig system utviklet av personer med god forretningsforståelse og erfaring innen feltet.

Føler at Google er på god vei!

Bare litt til nå, så skal jeg ikke gjøre annet enn å smile :-)

Mvh
Trond - Mesterweb AS

Bli kjent med meg på: http://www.mesterweb.no/kontakt/mesterweb/trond-lyngb%C3%B8.html